חטיבת הביניים סביון

אחריות. כבוד. סביבה

החופש הגדול - דבר היועצת 2022

החופש הגדול- הזדמנות   

החופש הגדול מהווה תקופה מאתגרת עבור הורים וילדים כאחד.

המצב שבו יוצאים מהשגרה וממסגרת ידועה וברורה יכול ליצור סיר לחץ חם ורותח אפילו יותר  ממזג האוויר.

השהות הממושכת  ביחד בבית לא תמיד תורמת לשיפור היחסים.

ישנם ילדים שהחופש מבחינתם הוא פריקת עול- וישנם הורים שמרגישים תסכול נוראי כאשר הם רואים חוסר מעש….

כאשר הילדים גדלים ונכנסים/נמצאים במסגרת של חטיבת הביניים  – הם מרגישים מספיק עצמאיים ובשלים  לעמוד על זכותם לבחור ומרביתם מעדיפים להישאר בבית.

הורים רבים מתלוננים על כך שהילדים
מבזבזים את הזמן, יושבים שעות מול המחשב, קמים מאוחר, מבלים בשעות הלילה המאוחרות עם חברים, אינם משתפים בשיחות, מעבירים שעות של התמרחות  על הספה ומול הטלוויזיה…

אז מה עושים? 

הרעיון הוא בתוך כל הכאוס של החופש הגדול ליצור גבולות,סדר ומסגרת בראש וראשונה כדי שהמתבגרים לא ילכו לאיבוד. מסגרת טובה תפקידה לעזור להם לשמור על עצמם וכך תוכל כל המשפחה לשמור על אורח חיים נעים.
תאום ציפיות, מיקוד ותכנון בתחילת הקיץ (וחשוב לרענן גם באמצע התקופה).. זו הדרך שלנו ההורים לשמור על שפיות המשפחה ולעבור את הקיץ בשלום.

כהורים כדאי  לנו להתייחס אל החופש כאל הזדמנות:

  • הזדמנות לילדים ללמוד על ניהול זמן – וניהול עצמי.
  • הזדמנות לילדים להכיר עוד מעגלי חיים – ולהתמודד עם אתגרים חדשים.
  • הזדמנות גם לחוות שעמום ולמצוא פתרונות מתאימים….

תקשורת נכונה:

מכנסים פגישה משפחתית. האמונה שלי שתקשורת טובה מתחילה בדיאלוג, לפעמים מכיוון שהילדים רגילים שמתכננים עבורם – הם בכלל לא מעלים בראשם את האופציה שכרגע הזמן  הוא בלעדי שלהם. זו הזדמנות כהורים לשחרר ולאפשר להם להתנסות. 

לכן שאלה חשובה היא “מה מבחינתם ייחשב חופש מוצלח ומהנה?” ולהקשיב באמת לתשובה,
ואז מסבירים להם שאנחנו (ההורים) לא בחופש ואנחנו חייבים לשמור על שגרה ומסגרת כדי להמשיך ולתפקד בחיי היום יום לכן אנחנו מבקשים את התחשבותם, עזרתם וחלקם.

מטרת השיחה היא לגשר על הפערים השונים ביננו לבינם לגבי תפישת “החופש הגדול”
ולבנות בכל זאת סוג של מסגרת בנוגע לסדר היום ( שעות שינה, שעת חזרה מבילויים…).

 

 

ניהול תקציב:

לעודד אותם לחפש עבודה ולהרוויח כסף–
מדריכים בקייטנה, בייביסטר, לטייל עם הכלב של השכנים שהם עסוקים, לשטוף מכוניות.
זה לא משנה. הם חייבים ללמוד ערכו של כסף
והדרך הכי טובה היא לאפשר להם לחוות במה זה כרוך להשיג אותו, את הכסף.

תאום הציפיות לגבי דמי הכיס הוא שיש יותר זמן פנוי והרצון לבלות מחוץ לבית
עלולים לגרום להוצאות מרובות ולכן כדאי ששני הצדדים יהיו מתואמים.

לתת תפקיד בבית:

להתחיל בשיחה מקדימה ולשאול: “במה לדעתם הם יכולים לתרום?”
ולתת להם לבחור מבין מספר אפשרויות שנציב בפניהם.
זה הזמן לטעת בהם אחריות ולהשריש הרגלים חדשים שלא צלחו במהלך שנת הלימודים.

חשוב מאוד להעביר את המסר שההורה לא עושה את הדברים כדי להעניש או להוריד את רמת החיים של הילד . אלא צריך לומר לילד שהוא חושב שזו הזדמנות מבחינתו ללמוד להיות עצמאי.

בחירה ועצמאות:

החופש הגדול מהווה הזדמנות מצוינת עבור הילדים להתאמן בניהול זמן וללמוד על עצמם. לשאול את עצמם ממה הם נהנים? מתי הם משתעממים?  מה הם אוהבים או לא אוהבים לעשות. יש הורים שקשה להם לראות את הילדים משתעממים ומיד מציעים להם תעסוקה.

חשוב שהילדים כן יחוו שעמום. וחשוב עוד יותר שינסו למצוא לעצמם פתרונות.

ישנם מי שמתרגשים מכך שהילד אומר : "אימא משעמם לי…"   ומרגישים שעליהם לשמש תרבות ובידור עבור הילד. כדאי לראות בשעמום הזדמנות ולענות לילד:  "באמת חבל שמשעמם לך. מה אתה מציע לעשות?

חשוב שהילד ימצא פתרונות ולעזור להם למצוא תחומי עניין:
הזמן שלהם לחקור את תחומי ההתעניינות, לגלות וללמוד מי הם ומה הם אוהבים חוץ משוטטות, שינה ובהייה במסכים.
 
משחקים שעות במחשב:

אין פסול בכך שילד יושב ומשחק, הדבר מוכיח על יכולת ריכוז – התמדה והרבה סבלנות.

אך מצד שני חשוב מאוד שלהורים תהיה בקרה ושליטה על  הגלישה במחשב. ישנם ילדים שגולשים באופן  לא מבוקר ונחשפים לאתרי סקס ופורנוגרפיה ואתרים פוגעניים אחרים.

כדאי לחשוב על פתרון לגבי הגלישה.  מומלץ לרכוש תוכנה לחסימת אתרים.  וחשוב לקבוע עם הילדים מסגרת של שעות סבירות לגלישה.

 
ועדיין לא לשכוח שזה חופש גדול!!
לגלות גמישות, יצירתיות ולתת להם גם לנוח ובעיקר בלי לחץ.  

זיכרו-  

האחריות ההורית שלנו היא לספק להם את הכלים, לכוון ול”יישר” שצריך,
האתגר הוא לעשות זאת עם הרבה כבוד ולהעביר את התחושה שאנחנו סומכים עליהם.

מאחלת לכם חופשה נעימה ובטוחה!

שירי שיבק

יועצת חט"ב סביון.

הגדרות כלליות כניסה למערכת